Elektromobilita a vozy s autonomním řízením jsou budoucností, říká Petr Tomčík

OSTRAVA - Na přelomu léta a podzimu roku 2016 se objevila v médiích zajímavá informace, že tým StudentCar Fakulty metalurgie a materiálového inženýrství Vysoké školy báňské -Technické univerzity Ostrava (VŠB-TUO) staví nový prototyp elektromobilu.

Reklama

Podle propočtů lehký roadster StudentCar SCE bude schopen na jedno nabití ujet až 200 kilometrů a dosáhnout rychlosti okolo 180 kilometrů za hodinu. Od předešlých vozů se má lišit návratem k jednoduchosti.

Vytváříme moderní vzdělávací proces s vysokým podílem experimentů, který umožňuje plynulý přechod z výuky do inženýrského vývoje, studenti se učí prací na řešení konkrétních technických problémů, formou teaching by doing,“ říká vedoucí Katedry materiálů a technologií pro automobily na zmíněné fakultě ostravské vysoké školy doc. Ing. Petr Tomčík, Ph.D.

Zajímá se o veterány z pohledu technologie i designu, který příkladným způsobem poukazuje na dobu minulou. Rád si procházím historii vývoje aut a fascinuje mě estetická krása starých strojů, tvrdí doc. Tomčík.

A z pozice šéfa katedry popisuje svůj obor. Obsahuje technologický a materiálový základ aplikovaný na stavbu prototypu automobilů, jehož součástí jsou i technologie rapidprototyping, reverzní engineering a instrumentované jízdní zkoušky vozidel,“ informuje vedoucí katedry.

„Bakalářský obor byl založen v roce 2009 a magisterský se letos nově otvírá. Naši absolventi nacházejí uplatnění především v automobilovém průmyslu, ale i v malosériové a kusové výrobě s velkým podílem vývoje, zabývajících se stavbou, tunningem automobilových speciálů, výrobou dobových automobilových replik, ale také v autoservisech či na stanicích technické kontroly,“ přibližuje Tomčík.

Na čem momentálně pracují? „Řešíme projekty týkající se elektromobility, zahrnující jak vývoj podvozkových platforem s integrovanými bateriovými packy, vlastní designové řešení vozidel, stavbu prototypů včetně rozsáhlého experimentálního a testovacího programu,“ říká vedoucí katedry.

Podle něj je velmi rychlý rozvoj v oblasti vozidel s autonomním řízením, jehož velkou výhodou je vyloučení nejslabšího článku řetězce-řidiče. „To povede ke snížení nehodovosti, zvýšení hospodárnosti stylu jízdy spojeného s eliminací ekologické zátěže, dále lze očekávat i zlepšení průjezdnosti silnic. Tyto nové technologie nejvíce ocení příští generace, které budou brát mobilitu jako službu, budou zvyklí využívat systémy carsharing - sdílení vozidel ve městech a oprostí se od pocitu, že auto je společenská vizitka. Samozřejmě zůstane skupina vášnivých řidičů, ti se však budou koncentrovat ve vývoji vozidel, nebo budou své potřeby naplňovat na uzavřených okruzích autodromů, uzavírá Petr Tomčík z ostravské VŠB-TUO.

Autor: Lada Kutějová

Reklama
Přidejte se k nám na Facebooku!

Hodnocení

5 hvězdiček / Hodnoceno: 1x


Přidat/zobrazit komentáře

» Další zprávy z regionu Poruba

Požár v Porubě, škoda za 80 tisíc Požár v Porubě, škoda za 80 tisíc
Policisté obvinili muže, který na přechodu sejmul seniorku. Kolik mu hrozí?! Policisté obvinili muže, který na přechodu sejmul seniorku. Kolik mu hrozí?!
Hořela střecha domu, škoda za půl milionu! Hořela střecha domu, škoda za půl milionu!

Zloděj z Fortuny byl dopaden. Za vším hrál roli alkohol Zloděj z Fortuny byl dopaden. Za vším hrál roli alkohol
Ostrava: Přepadení pobočky Fortuny Ostrava: Přepadení pobočky Fortuny
Požár bytu v Porubě: mrtvý muž a popálená žena Požár bytu v Porubě: mrtvý muž a popálená žena


Komentáře